Tuesday, January 13, 2009

Semalaman on Night Shift

Tahun : baru-baru ini..
Lokasi : tanah besar Thai..

Semalam, semalaman aku bertugas on night shift. Ekoran on-call, merangkap proses pembelajaranku terhadap PLC, suatu sistem yang digunapakai dalam gudang aku bekerja. Seperti biasa, aku membuka manual mesin tentang PLC mesin harian, yang aku rawat sambil menikmati kopi panas yang telah siap dibancuh untuk ku. Tak sampai 5minit aku labuhkan punggungku di kerusi ku.. Tiba-tiba, ada staff warga asing melaporkan ada masalah teknikal yang terjadi dan beliau nk bergegas ke sana.. (*sebenarnya aku la spatutnya dilabelkan warga asing kerna aku bekerja di negara dorg.. hehe)

Aku pon rasa mcm nk ikot sebab bosan asyik kerap membaca.. Walaupon aku teramat sedar yang aku tak mampu bg cadangan penyelesaian terhadap kerumitan yang ditempuhi, sebab aku baru je keje.. Akan tetapi, di atas di niat untuk memperoleh sesuatu, aku ikot kehendak hati aku untuk ikot dia.. Belajar selagi apa yang mampu.. Kalo tak dapat ilmu teknikal pon, dapat peroleh semangat keje macam brother ni pon da kira ok..

Sampai la ketempat kejadian kerosakan.. Lantas dia memberi arahan,

Brother : "Khun indy, please stand behide me!! "
(*sengaja aku bold kan, kerana bukan aku silap type)

Aku : "Arai naa pii' ? " ("apa dia, bro?")

Brother : "Please stand behide me khun indy!! Not safe here!! "

Aku : "Beside you??"
*sambil aku bergerak pantas ke tepi dia

Brother : "Please stand behide me!! Careful!! "

Aku : "Behide?" ,*sambil menggarukan kepala kerana tak paham kehendak dia.. dia nk suroh aku menyorok ke apa..

Brother : "Go behide me..", sambil tarik bahu aku ke belakang dia..

Rupa-rupanya, dia nk ckp behind.. Tp dia menyebut "behide" seakan-akan bunyik beside.. Buntu..buntu aku.. Rupanya, dia soh aku ke belakang dia sebab dia nk bukak body mesin tu, sebab takot ada komponen yang melompat keluar ekoran tekanan dan suhu mesin yang tinggi..

Lepas dia bukak mesin tu, baru la aku beraleh lokasi dari behind ke beside him, untuk teruskan tinjauan aku terhadap proses baik pulih mesin tu.. haha..

Sungguh baik hati brother tu.. Anyway, sorry for misunderstood u at first.. hahaha..

Sorry ya.. :P

that's all..

5 comments:

azlishukri said...

akhir cerita baru saya faham. sangat menarik.

aH kYe yUm said...

lepas adegan tarik-menarik baru la saya faham.. lagi la slow.. haha..

FARYN said...

waaaaaaaa...ko bley ckp thailand...
plsssssssssss...ajar aku..
musti bley nyanyi lagu siam ni..
i like..ekekekke

aH kYe yUm said...

faryn : "phom yo tii nii jed dieent.."(aku da stay sini 7 bulan.. hehe..)ckp siam siket2 tu bole ler.. hehe.. i got some collection of siam song.. kalo nak boley jer.. hikhik..

Aqila Borhan said...

behide ye. nak hide ape? hehehe!
terer eh ckp thai ^^